keskiviikko 10. tammikuuta 2018

Disney-taidekirjat tiedonlähteinä, osa 4: Robert E. Abrams

Jälleen kerran esimerkki siitä, että pitäisi ottaa tarkemmin selville, mitä tilaa. Sanonkin heti tähän alkuun: jos törmäätte Robert E. Abramsin kokoamaan Disney-taidekirjaan, vältelkää pehmytkantista painosta kuin ruttoa. Pehmytkantinen painos on minikokoinen, 10 cm x 10 cm taskupokkari, enkä ymmärrä laisinkaan sen tarkoitettua funktiota. Pienestä kirjasta on mahdoton tihrustaa kuvien yksityiskohtia kunnolla, vaikka se kulkeekin kätevästi mukana. Kirjaan valitut kuvat ovat tismalleen samat kuin suurikokoisessa kovakantisessa painoksessa, ainoastaan John Canemakerin kuvitettu aloitusessee puuttuu. Lasten kuvakirjasta ei siis ole kyse, vaikka alan epäillä, että siihen rooliin tätä kirjaa on ontuvasti yritetty istuttaa. Flipbook (pläri) tämä ei myöskään ole.


  
Robert E. Abrams
Treasures of Disney Animation Art
Abbeville Press and Publishers, 1982 
New York
313 sivua

Konteksti: Jo kirjan kansilehti väittää, että Abrams sai neuvotella hanakasti Disney-yhtiön kanssa, jotta hän pääsisi rakentamaan yhtiön luonnoksista taidekirjaa. On totta, että Disney-arkistot ovat vuosikaudet olleet esimerkiksi tutkijoiden ulottumattomissa. Kuvaus kuitenkin muistuttaa myös jollain tapaa Disneyn uudesta, hankalasta aikakaudesta. Disneyn vuosia sitten kokoama vanha luottohenkilökunta, "nine old men", oli 1980-luvulle tultaessa eläköitymässä. Vaikka edessäolevan Disney-renessanssin tulevat animaattorit astuivat puikkoihin, työntekijävaihdos ei käynyt jouhevasti. Uusi sukupolvi vasta harjoitteli elokuvantekoa: esimerkiksi Topi ja Tessu (The Fox and the Hound, 1981), valmistui erittäin kitukasvuisesti. Kaiken kruunasi animaattori Don Bluthin näyttävä ulosmarssi ja avoin kritiikki yhtiön rajoittuneisuudesta ja ummehtuneisuudesta. Bluthin ensimmäinen oma elokuva oli NIMH - Rouva Brisby ja hänen salainen maailmansa (The Secret of NIMH, 1982), sittemmin kulttistatuksen saanut animaatio, jota seurasivat kassamenestykset Fievel matkalla Amerikkaan (An Americal Tail, 1986) sekä Maa aikojen alussa (The Land Before Time, 1988). Bluthin ansiosta ensi kertaa muiden yhtiöiden animaatioelokuvat kiilasivat Disneyn suosion ohi, ja vaikutti siltä, että Disneyn rooli jäisi enää historiallisesti merkittävän yhtiön auraan.



Sisältö: Robert E. Abramsin lyhyet alkusanat, lyhyt huomautus animaatiossa käytettävästä termistöstä, erilaisten luonnosten laadusta sekä niiden sijoittumisesta tuotantoprosessiin, sen jälkeen yksinomaan kuvia.

Ansiot tutkimuslähteenä: Kohtalaiset. Oletettavasti tekstin vähyydestä johtuen tätä kirjaa voi käyttää pääasiassa omiin lähilukutarkoituksiin. Teos tarjoaa hienoja havainnollistuksia varsinkin alkupään animaatioista, mutta kuvat ovat pahimmillaan vain parin sentin korkuisia, mikä tekee niistä hankalia analysoitavia.



Ansiot keräilykohteena: Kaunis kokoelma Disneyn parhaimmista saavutuksista animaation saralla. Kirja tuo hienosti esiin kaikki perinteiseen piirrosanimaatioon vaadittavat käsityövaiheet. Epäilemättä tätä selaisi mielellään oikeassa koossa.

Kuvitus: 311 kuvalaattaa, jotka koostuvat inspiraatioluonnoksista, tarinaluonnoksista, taustoista, hahmomalleista, ulkoasusuunnittelusta ja valmiista animaatiokalvoista.



Muuta mainitsemisen arvoista: John Canemaker on vakiokommentoija Disney-elokuvien dokumenteissa, joita löytyy esimerkiksi dvd-extroista. Canemaker on itsekin kirjoittanut useita animaatioaiheisia tietokirjoja.

Yleisarvosana: ***/5

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti